Siden oprettet 28. oktober 2008 Siden opdateret 8. maj 2023 Til forsiden Til sporvogne Tilbage |
Københavns SporvejeLinje 16 oprettedes 15. oktober 1920 med en rute fra Skodsborggade på Nørrebrogade ad Frederiksborggade, Nørre Voldgade, Vester Voldgade, Rådhuspladsen, Vesterbrogade, Gasværksvej, Istedgade, Enghave Plads, Ny Carlsberg Vej, Vester Fælledvej til Vestre Kirkegård. Uden for kirkegårdens åbningstid vendte linje 16 på Enghave Plads. 1. februar 1921 blev den nordlige del forlænget ad Nørrebrogade og Frederiksborgvej til Bispebjerg, og igen i maj 1924 helt frem til Søborg Torv. Linje 16s farver var først sort skrift på hvid bund, men 3. juli 1927 ændredes de til gul skrift på hvid bund.
Søborg Torv
Søborg Hovedgade ved Søborg Torv Søborg Hovedgade ved Frødings Allé Søborg Hovedgade Søborg Hovedgade ved Plantevej Søborg Hovedgade ved Søborghus Frederiksborgvej ved Holbergskolen Bispebjerg Frederiksborgvej ved Frederikssundsvej Nørrebro Station Dronning Louises Bro Søtorvet Frederiksborggade Nørreport Nørrevoldgade ved Jarmers Plads Rådhuspladsen Vesterbrogade ved Axeltorv Vesterbrogade ved Frihedsstøtten Carlsbergbroen Vigerslev Allé Vestre Kirkegård 1958-1970 Den sydlige del blev forlænget den 21. juli 1958 ad Enghavevej til Mozarts Plads, mens den nordlige del 1. maj 1962 afkortedes til Emdrupvej. 17. oktober 1965 blev en mindre ændring taget i brug, idet ruten via Axeltorv og Jernbanegade til Rådhuspladsen blev omlagt ad Vesterbrogade direkte til Rådhuspladsen, hvor skinner var lagt ud midt på pladsen. Den sidste ændring trådte i kraft den 13. oktober 1968, hvor den sydlige endestation flyttedes til Toftegårds Plads. Ruten gik fra Enghave Plads ad Ny Carlsberg Vej, Vester Fælledvej og Vigerslev Allé. Strækningen er ikke vist på kortet herover, men der er nedenstående henvisninger. Den 26. april 1970 blev linje 16 omstillet til busdrift.
Emdrupvej
Bispebjerg Frederiksborgvej ved Rønningsvej Frederiksborgvej Frederiksborgvej ved Tuborgvej/Tomsgårdsvej Frederiksborgvej ved Frederikssundsvej Frederikssundsvej Nørrebro Station Nørrebrogade ved Hyltebro Nørrebrogade ved Nørrebros Runddel Nørrebrogade ved Sjællandsgade Nørrebrogade ved Fælledvej Nørrebrogade ved Ravnsborggade Dronning Louises Bro Frederiksborggade Frederiksborggade ved Nørreport Nørreport Nørre Voldgade ved Teglgårdsstræde Nørre Voldgade ved Jarmers Plads Rådhuspladsen Jernbanegade Axeltorv Vesterbrogade ved Frihedsstøtten Vesterbrogade ud for Sankt Jørgens Allé Vesterbros Torv Gasværksvej Istedgade ved Gasværksvej Enghave Plads Remisekørsel Kavalkaden på linje 16 Skilte fra linje 16 Notits fra 14. oktober 1920 i Social-Demokraten, som oplyser om den nye linjes åbning. Tre sporvejsfunktionærer på linje 16 holder rygepause. Billedet kan enten være taget på en af endestationerne eller i en remisegård. På papskiltet i vinduet står Søborg, mens linjeskiltet har sort skrift. Så billedet er taget i årene 1924-27. Originalfoto i eget arkiv. Særkøreplan for linje 16 fra maj 1924. Køreplanen er venligst stillet til rådighed af Steen Esbensen. Københavns Sporveje oplyser om linjeændringen. Brochure fra 1962, der fortæller om afkortningen af linje 16 fra Søborg Torv til Emdrupvej. Affografering af opslag, der orienterer om ændringen af linje 16. Sommerkøreplan fra 1965. Vinterkøreplanen fra 1965 oplyste om de ændringer, der var sket på linje 16, så man kørte direkte ad Vesterbrogade til Rådhuspladsen i stedet for at køre via Axeltorv og Jernbanegade. På Rådhuspladsen var alle sporvognesskinner fra denne dag flyttet ud midt på pladsen. Køreplan fra Steen Esbensens arkiv. Linje 16 vogne i Valby Remise. Foto fra 20. juni 1965 af Erik Reimann. Vogntog på linje 16 i Enghave Remise. Foto fra 9. august 1963 af Erik Reimann. Enghave Remise. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv. Og så kører linje 16 i remise, her Enghave Remise. Frontskiltene er af klaptypen, som blev anvendt, mens linje 16s vogne kørte natlinje F. Denne kørsel ophørte i 1958, men skiltene eksisterede i nogle få år efter. Udateret foto fra Tommy Jørgensens arkiv. Tak til Mogens Lilja for oplysninger. Stoppestedsskilt fra linje 16 med hvad, der ligner et skudhul. Jeg ved ikke, hvor skiltet har siddet, eller om historien bag skudhullet, der formentlig stammer fra besættelsestiden. Under Besættelsen udsendte Københavns Sporveje til brug for de kørende personale en beskrivelse af linjerne og de nærliggende beskyttelsesrum og dækningsgrave i tilfælde af luftangreb. Oversigten giver et fint indtryk af linjen på tidspunktet med stoppesteder og sløjfer. Intern køreplan i lamineret plastlomme og metal. |
Til forsiden
Til sporvogne Til toppen Tilbage |